RSS

salib dan pagan

08 Okt

Bentuk-bentuk Relevan

Kamus Drury (Dictionary of Mysticism and the Occult) mendefinisikan salib sebagai:

** Suatu simbol pra-Kristian kuno yang ditafsirkan oleh beberapa pakar ilmu
ghaib sebagai menyatukan zakar lelaki (palang menegak) dengan vagina
perempuan (palang melintang). Ianya juga suatu simbol bagi empat arah
angin dan suatu senjata kuat untuk menentang kejahatan.

** Berry (Encyclopaedia Heraldica) menyebut pasal 385 jenis salib yang
berlainan. Kebanyakannya hanya digunakan untuk tujuan perhiasan
ataupun sebagai lambang keturunan (ERE, art. Cross, Vol. 4, mukasurat
324 dan seterusnya). Ada 9 jenis salib yang mempunyai perlambangan
keagamaan. Mereka adalah:

      ~ Salib Yunani atau ekuilateral (sama ukuran sempadannya);

 

      ~ apa yang dipanggil salib Latin (crux immissa or capitata) di mana palang

 

      bawahnya lebih panjang daripada tiga bahagian palang yang lain;

 

      ~ salib berbentuk Tau (potencée or commissa);

 

      ~ salib bertangkai atau berpemegang (crux ansata);

 

      ~ salib St Andrews (crux decussata);

 

      ~ salib Gammate;

 

      ~ salib Maltese atau salib berpancaran;

 

      ~ salib Lorraine dengan dua atau tiga kali lintangan;

 

    ~ salib yang dipasangkan pada tangga (perronnée).

Salib telah dikaitkan dengan agama Kristian. Namun begitu ia bukanlah suatu simbol awal Kristian dan, sememangnya, Jemaat Gereja yang memelihara Sabat secara tradisinya adalah bersifat ikonoklastik (menentang pemujaan patung dan gambar suci) dan telah membenci penggunaan simbol salib kerana perlambangan pagannnya. Memang sekali, beberapa daripada orang-orang Kristian yang memelihara Sabat telah mati syahid kerana tentangan mereka terhadap penggunaan salib di dalam perlambangan Kristian. Orang-orang Vandal contohnya merupakan golongan bersifat ikonoklastik Subordinationis yang telah menghancurkan patung-patung yang dipuja di Yunani dan Rom.

Golongan Paulician adalah bersifat ikonoklas, sama seperti kesemua golongan Sabbatati yang berhubungkait ataupun berasal daripada mereka.

Kumpulan Paulician telah sentiasa menentang penyembahan lawan mereka terhadap Salib itu (Armenian, Chazus); oleh itu istilah Chazitzarii, Chazinzarians (Staurolatræ) nampaknya bukanlah merujuk kepada mana-mana mazhab yang kecil, tetapi Jemaat Armenia yang telah terasas sepertimana dipandang oleh kumpulan Paulician ini (Whitley ERE, art. Sects, mukasurat 319).

Sentimen ikonoklastik ini dibawa bersama oleh golongan Sabbatati ke seluruh pelusuk Eropah. Peter dari Bruys, mengajar untuk sekitar dua puluh tahun di selatan Perancis, menentang perbuatan-perbuatan keterlaluan para imam gereja, dan khasnya terhadap penggunaan salib. Pihak berkuasa Gereja telah mencatatkan perihal tentangan mereka terhadap amalan itu seperti ini:

Pada tempat-tempatmu umat-umat dibaptiskan kembali, gereja-gereja dinodai, mezbah-mezbah dibongkarkan, salib-salib dibakar; pada hari kesukaan Tuhan kita, daging secara terang-terang dimakan, para imam dihukum, para biarawan dipenjarakan dan dipaksa dengan cara ketakutan dan seksaan untuk berkahwin (Whitley, ibid., mukasurat 321; rujuk A H Newman Manual of Church History, Philadelphia, 1900, 1. 560).

Larangan terhadap salib-salib ini (serta juga amalan pembaptisan orang dewasa) berterusan di dalam Jemaat-jemaat Allah yang memelihara Sabat hingga ke hari ini. Simbol salib itu adalah paling kuno dan mempunyai beberapa maksud mistik.


Salib-salib Bukan Kristian

*** Salib Yunani***
Salib Yunani atau salib yang sama ukuran sempadannya, adalah begitu mudah sekali bentuknya sehinggakan ianya digunakan untuk mewakili konsep-konsep yang paling asas sekali mengenai penerbangan, persenjataan dan implemen-implemen penghasilan api. Lebih utama lagi, amnya, ianya digunakan untuk mewakili radiasi atau ruang (sungguhpun, kadangkalanya, penggunaannya hanyalah sebagai perhiasan).
Salib sama segi ini telah diambil oleh orang-orang Kasdim-Asyur sebagai simbol langit dan tuhannya Anu.

Orang-orang yang sama mempamerkan matahari dan lapan bahagiannya sebagai suatu bulatan dengan lapan jalur sinaran yang terpancar daripadanya. Dengan menggabungkan jalur-jalur ini kepada pasangan-pasangan, maka terciptalah salib berradiasi/berpancaran yang dipakai oleh Raja Asyur di sekeliling lehernya seperti juga dengan salib yang dipakai oleh seorang Komander di dalam aturan-aturan kesatriaan kita (ERE, ibid., mukasurat 324-325).

*** Raja-raja Asyur diperhatikan oleh Layard.
Patung-patung Raja-raja Asurnazirpal dan Sansirauman, yang kini terpamer di Muzium British, mempunyai permata-permata berbentuk salib (cruciform) di sekeliling leher mereka (Layard Monuments of Nineveh, II, pl. IV) (Cath. Encyc., art. Cross, Vol. IV, mukasurat 518).
Salib itu juga muncul di kalangan orang-orang Phoenicia barat.

Anting-anting cruciform telah ditemui oleh Paderi Father Delattre di dalam makam-makam Punic di Carthage (ibid.).

Salib mempunyai maksud yang berkaitan dengan penyembahan matahari. Schliemann telah memerhatikan kehadiran salib itu pada hasilan pasu dan bentuk lingkaran-lingkaran daun di Troad (iaitu kawasan sekitar Troy) (ERE, ibid., mukasurat 325). Ianya bersilih-ganti dengan cakera berjalur itu dan ada kalanya kedua-dua tanda ini nampaknya saling bertindih (ibid.).

Perkaitan dengan Apollo dan kultus-kultus matahari diperhatikan di sini, di mana cokmar/tongkat Apollo kadangkala mengambil bentuk salib (rujuk duit syiling Gallienus yang digambarkan di dalam karya Victor Duruy’s Hist. des Romains, Paris, 1885, Vol. VIII, mukasurat 42, ERE, ibid.).
Salib itu dikaitkan dengan Castor dan Pollux pada duit syiling Caracalla (ibid.).


Orang-orang India

Orang-orang India menggunakan salib sama sisi itu bersilih-ganti dengan cakera berjalur tersebut. Cunningham (Bhilsa Topes, 1854, pl. xxxi) menggambarkan suatu duit syiling kuno di mana cabang-cabang salib itu berakhir dengan kepala anak panah.
Salib terhasil secara semulajadinya pada persimpangan jalanan dan dengan itu telah menjadi suatu objek penghormatan. Avesta mempunyai formulanya:
Kami mempersembahkan korban …di persimpangan jalan-jalan besar dan kepada pertemuan jalan-jalan (SBE, xxxi (1887) 291). Pada zaman India dahulukala, mereka tidak boleh didewa-dewakan atau dihalangi (ibid., xxii (1884) 182, xxxiii. (1889) 158, ERE, Vol. 4, art. Cross-Roads, mukasurat 330 dan seterusnya).
Lama-kelamaan, dewa-dewa itu sendiri dilibatkan di dalam aktiviti-aktiviti keiblisan yang sepatutnya mereka halang (ibid.).

Zaman Tembaga dan Celt

Pada zaman tembaga, khususnya di kalangan orang-orang Gaul, salib banyak kelihatan pada hasilan tembikar/tanah liat, permata-permata dan duit-duit syiling (G de Mortillet La Signe de le Croix avant le christianisme, Paris, 1866, mukasurat 44 dan seterusnya). D’Alviella (ERE, ibid.) berpendapat bahawa lambang ini jelas sekali berasaskan matahari. Patung kecil suatu dewa Gaul iaitu Sucellus, yang ditemui di Perancis di Côte d’Or, memperlihatkan pakaian luar yang diliputi dengan salib-salib. Dia digambarkan memegang suatu tukul yang melambangkan petir kilat dan suatu kendi atau olla pada sebelah tangannya (lihat karya Renel Renel Religions de la Gaul avant le christianisme, Paris, 1906, mukasurat 252-257).


Amerika

Salib itu juga ditemui di Mexico, Peru dan secara signifikannya di Amerika Tengah. Di sana ianya menggambarkan empat angin (arah angin) yang merupakan sumber hujan. Di Amerika pra-Columbia, ianya suatu mawar angin (wind rose). Dengan itu, di kalangan orang-orang Toltec, ianya melambangkan tuhan mereka iaitu Tialoc, yang telah membahagi-bahagikan perairan semesta alam (lihat karya A Réville Religions du Mexique, Paris, 1885, mukasurat 91 & Eng. tr.). Réville berpendapat bahawa salib di Mexico bermaksud pokok kesuburan atau pokok kehidupan. Pada runtuhan-runtuhan Palenqué, suatu hasil ukiran seni telah dijumpai:

yang menggambarkan orang-orang yang sedang memuja di hadapan suatu salib yang dihinggapi suatu burung yang menakjubkan, yang rupanya lebih kurang sama dengan burung nuri (ERE, op. cit., mukasurat 325).

D’Alviella memperkatakan tentang hal ini bahawa:
Kemungkinan sekali ini adalah lambang tuhan Quetzalcoatl (ular bersayap), yang juga menurut kata Réville, merupakan tuhan angin (op. cit., mukasurat 82, lihat juga karya Thomas Wilson The Swastika, 1896, mukasurat 933 dan seterusnya. Spence (karya Cross (American)) menyebut pasal penggunaan pokok dunia (world tree) yang muncul di sini sepertimana ianya timbul di dalam shamanisme secara amnya, ibid., mukasurat 330).

Orang-orang Dakota juga menggunakan salib itu untuk melambangkan empat angin (ERE, ibid., rajah 8) dan dengan itu nampaknya telah menjadi suatu simbol shamanisme. Salib Amerika (Utara) mungkin sekali telah mempunyai bentuk yang mencirikan matahari atau bintang, daripada apa yang terlihat pada kulit-kulit yang ditemui di timbunan-timbunan tanah di New Mexico (ibid., rajah-rajah 9 & 10; lihat juga Spence, ibid.).

China

Perlambangan awal salib ditunjukkan di dalam ideogram Cina untuk perkataan bagi bumi iaitu suatu salib sama sisi di dalam suatu segiempat sama. D’Alviella memetik daripada Samuel Beal (Indian Antiquary, 1880, mukasurat 67) bahawa:
juga terdapat di China ucapan ‘Allah mencipta bumi mengikut bentuk salib’
dan terus menyebut tentang perlambangan analogi yang pelik di dalam tulisan-tulisan ahli teologi Jerome mengenai salib:

(Com in Marcum) apakah dia kalau bukan bentuk dunia di dalam empat arahnya? [Ipsa species crucis, quid est nisi forma quadrata mundi?]. Timur diwakili oleh bahagian atas, utara oleh lengan kanan (dilihat dari salib), selatan oleh lengan kiri, dan barat oleh bahagian bawah (ERE, op. cit., mukasurat 326).

Kemungkinannya tipis sekali bahawa ideogram Cina itu telah dipinjam secara langsung ke dalam agama Kristian mengikut struktur Jerome, tetapi lebih penting lagi, kemungkinannya lebih besar bahawa fahaman shamanisme yang terbabit di dalam struktur Cina itu telah menembusi ke dalam semua sistem yang ada.

Iklan
 
Tinggalkan komentar

Ditulis oleh pada Oktober 8, 2011 in Kristologi, Refleksi Jiwa

 

Tag:

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

w

Connecting to %s

 
%d blogger menyukai ini: